Newsletter Corporatiu de l'IGOP #213

El destacat /  La notícia de la setmana

Iniciem el projecte Accounted

Iniciem el projecte Accounted

Toni Verger
Toni Verger (PI del projecte)
+ info:
Fitxa del projecte

El projecte ha estat finançat per ERC Proof of Concept Lump Sum Grant 2023 (ERC-2023-PoC). 

El projecte "Accounted" ofereix un enfocament innovador de la política d'avaluació en educació posant èmfasi en la responsabilitat compartida entre les escoles dins d'una xarxa.

La rendició de comptes ha sorgit com una característica central de la governança educativa a tot el món. Tanmateix, l'enfocament predominant, l'anomenada responsabilitat basada en el rendiment (PBA) se centra en les escoles individuals com a proveïdors de comptes principals. Això intensifica les pressions competitives, fomenta la fragmentació institucional i sovint estigmatitza les escoles desfavorides.

ACCOUNTED se centra en una dimensió crucial: l'escala en què es produeixen les pràctiques de responsabilitat. Aquest projecte liderat per Antoni Verger afirma que l'optimització de la rendició de comptes requereix no només un canvi d'enfocament, sinó també un canvi en el lloc de la pràctica de la rendició de comptes: des de les escoles individuals a les xarxes escolars més àmplies. Aquesta recalibració de la responsabilitat, que posa èmfasi en la responsabilitat compartida entre les escoles, és la clau per fomentar relacions significatives i cooperatives, iniciar dinàmiques de millora sostinguda i mobilitzar recursos educatius addicionals a nivell local.

AGENDA


Us recordem que podeu trobar la informació dels seminaris programats a la web de l'IGOP

MAIG/JUNY - Cicle Seminaris
Lliure accés al campus UAB (Edifici MRA)

08/05/2024 a les 12:30h sala de reunions de l'IGOP, MRA
Vanessa Marx (UFRGS, Brasil)
"La influencia de la internacionalización de las ciudades en la dinámica de los barrios (Floresta - Porto Alegre, Poblenou - Barcelona, Ciudad Vieja - Montevideo)".

Adrian Bua
Contact: 
adrian.bua@outlook.com 

Until May 31 - We are hiring
Research Fellow in the Political Economy of Public Participation (INSPIRE – European project)

  • Based at the University of Edinburgh (Politics & IR, School of Social and Political Sciences)
  • Grade: UE07
  • Part time: 24.5 hours per week
  • Fixed Term contract: 21 months – from September 2024 to May 2026
  • Closing date for applications: 31 May 2024

The Research Fellow will play a key role in the project INSPIRE (Intersectional Spaces of Participation: Inclusive, Resilient, Embedded), which is a new Horizon Europe / UKRI-funded research project starting in April 2024 to strengthen intersectional inclusion within participatory and deliberative processes. The consortium features 17 partner organisations, including academics, practitioners, policy experts and digital designers, all committed to widen the scope and reach of democracy, using creative methods and margin-responsive approaches.

More info and application site: Research Fellow Inspire

Programa Laboratori Serveis Socials
Consulta el programa

Dades bàsiques:
• Data: 29 maig 2024
• Hora: 18 a 19:30h
• Lloc: Escola de l'IGOP
Pg. d'Urrutia, 17
08042 Barcelona

29/05/24 - (18h) Laboratori de Serveis Socials
Equipaments de proximitat: palaus del poble?

Us convidem a la propera sessió del Laboratori de Serveis Socials de l'Escola de l'IGOP. Infraestructures i polítiques socials: les dimensions comunitàries dels equipaments.

En aquesta edició us proposem realitzar una reflexió col·lectiva sobre el paper dels equipaments de proximitat com a infraestructures comunitàries de caràcter estratègic per a la política social: espais de vincle i relació, d'organització col·lectiva, d'activació de l'ajuda mútua i el voluntariat social i, en general, d'impuls de projecte que procurin benestar de proximitat.

L'acte comptarà amb la presència de:

  • Bet Bàrbara, Cap de Departament d'Equipaments de Proximitat i Política Comunitària. "Projectes comunitaris i equipaments. El cas de Barcelona".
  • Oscar Rebollo, Professor de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona.
  • Quim Brugué, Catedràtic de Ciència política a la Universitat de Girona.

Adrian Bua Book
Acto gratuito con inscripción previa

06/06/24 - (15h) Presentación libro
Reclaiming Participatory Governance

El próximo 6 de junio de 18:00 a 20:00 horas, el Canòdrom - Ateneu d'Innovació Digital i Democràtica acogerá la presentación del libro Reclaiming Participatory Governance, coeditado por el investigador del IGOP Adrian Bua. En dicha obra, se examinan las estrategias empleadas por los movimientos sociales para cambiar las instituciones políticas y cómo estas estrategias han prosperado en diversos contextos.

Durante el acto, diferentes ponentes presentarán sus visiones y críticas al respecto:

  • Gala Pin, diputada en el Congreso por Sumar-En Comú Podem
  • Igor Ahedo, profesor de Ciencia Política e investigador Principal de Parte Hartuz, Universidad del País Vasco
  • Yanina Welp, investigadora, Albert Hirschman Centre on Democracy, Ginebra
  • Adrian Bua, editor del libro e investigador Post-Doctoral, Institut de Govern i Polítiques Públiques
  • Sonia Bussu, editora del libro y profesora de Políticas Públicas, University of Birmingham

El acto se enmarca en la iniciativa Barcelona, Capital Europea de la Democracia, un proyecto cuyo objetivo es promover el debate ciudadano y la participación en la democracia actual a través de eventos centrados en la innovación democrática y la participación ciudadana.

Revista Civitas (Brasil)
+ info
Revista Civitas
Directrices a seguir

Hasta 09/06/24 - Call for papers
Los colectivos en la acción colectiva contemporánea: emergencia, contexto, definiciones y prácticas

La revista "Civitas: revista de Ciências Sociais" de Brasil ha abierto la convocatoria para enviar trabajos relacionados con la acción colectiva. 

Con el objetivo de contribuir al proceso de construcción de un campo de estudios centrado en el análisis de los colectivos en sus múltiples dimensiones, el dossier Colectivos en las Acciones Colectivas Contemporáneas: emergencia, contexto, definiciones y prácticas tiene como objetivo reunir trabajos orientados (a) al desarrollo de nuevos enfoques y categorías analíticas, (b) a la construcción de metodologías atentas a la aprehensión del fenómeno, así como a contribuciones que discutan (c) las relaciones de los colectivos con la esfera institucional y (d) las posibles innovaciones, desafío o límites de estos grupos para la acción colectiva y la construcción democrática.

Coordinadores: Dra. Maria da Glória Gohn (Unicamp), Dr. Ernesto Morales (UAB) e Dr. Claudio Luis de Camargo Penteado (UFABC).

En en el marc de la Fira virtual de la UAB us presentarem el Màster Oficial en Polítiques Socials i Acció Comunitària. Serà el 30 de maig a les 19:30 h. Connecta amb nosaltres i planteja els teus dubtes
Registra't a la Fira i a la sessió

Master PSiAC

Toda la información disponible en: Master PSyAC 2024-25

Máster Políticas Sociales y Acción Comunitaria
Abierta la convocatoria de inscripción al Máster Oficial en Políticas Sociales y Acción Comunitaria

Si te interesa una formación de carácter profesionalizador y de investigación que ofrece una perspectiva práctica, pluridisciplinar y territorialmente próxima de la acción comunitaria y las políticas sociales... este es tu Máster.

El máster universitario en Políticas Sociales y Acción Comunitaria aborda las políticas públicas y la acción comunitaria combinando conocimientos teóricos y prácticos con la participación de profesorado académico y profesional, y utiliza la metodología del análisis de casos para hacer una aproximación compleja y participativa a la realidad del territorio. 

Va dirigido a titulados universitarios en Sociología, Ciencia Política, Psicología, Trabajo Social, Educación Social, Pedagogía, Psicopedagogía, Economía, Derecho, Antropología, Geografía, Historia, Periodismo, Educación Primaria y Educación Infantil.

El máster es resultado de la participación interuniversitaria a través del IGOP (Instituto de Gobierno y Políticas Públicas) y la Escola FUAB Formació, la Universitat de Girona, la Universitat de Lleida y la Universitat de Vic. Cada universidad integra al plan de estudios su ámbito de competencia aportando una perspectiva descentralizada y pluridisciplinar.

Cicle conferencies

Cicle conferencies
Pots trobar més informació en aquest enllaç: Cicle sobre Crisi Ecosocial

21/05/24 - Projecte Europeu ECF4Clim
Cloenda del Cicle sobre Crisi Ecosocial

El passat 21 de maig es va fer la sessió de cloenda del Cicle formatiu sobre Crisi Ecosocial organitzat per l'IGOP en el marc del projecte ECF4CLIM. El cicle va constar de 5 conferències seguides de 5 tallers, i va comptar amb el suport de la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia i de la Fundació Autònoma Solidària. 

Cada conferència va ser impartida per persones expertes en les diferents temàtiques proposades (justícia climàtica, ecofeminismes, escenaris climàtics de futur, transicions ecosocials, sistema agroalimentari i agroecologia, extractivisme global i migracions climàtiques, residus, etc.), d'entitats que estan treballant estretament amb aquestes temàtiques (ODG, XES, Espai Ambiental, CICrA, Ecologistes en Acció, Càtedra d'Agroecologia UVic, etc.).

En el cicle hi ha participat un total de 39 estudiants de diferents graus i Facultats del Campus. Al llarg del cicle els estudiants van constituir grups de voluntariat per a dur a terme diverses activitats encaminades a visibilitzar els impactes ambientals de la comunitat universitària i a generar debat sobre la forma d'afrontar-los

Alumnat MPSiAC
Camila, Lorena i María José

Segons el nostre aiumnat, la possibilitat de realitzar pràctiques és una oportunitat molt bona per a aplicar sobre el  terreny els aprenentatges del màster, a més d'aportar de manera directa a les comunitats on s'han integrat
 

29/05/24 - Pràctiques
Alumnes del Màster en Polítiques Socials i Acció Comunitària realitzen Pràctiques Extracurriculars aquest Curs 23-24

Durant aquest curs acadèmic 23-24, tres de les nostres alumnes han realitzat pràctiques extra-curriculars, espai que permet col·laborar amb diverses entitats, que requereixen algun tipus de suport professional.

La Lorena González, ha realitzat una practica a l'Escola del IGOP on ha col·laborat en la gestió de projectes d'acció comunitària que ja estan actiu, a més d'aportar noves ideïs d'activitats, que reforcen els vincles amb el districte de Nou Barris, on pertany aquesta Escola. Per part seva, la Maria José Heredia, ha col·laborat en l'empresa Univers Estel·lar del Grupo Planeta, on aquesta donant suport al seguiment a les activitats formatives que realitzen. Finalment, la Camila Rozas, està col·laborant amb l'empresa ARCOR, donant suport a les activitats de treball de camp dels diversos estudis que ells desenvolupen.

Com es pot veure, les nostres alumnes estan sent una aportació en diferents àrees d'intervenció social directa, formatives i de recerca, molt coherents amb les dues línies profesionalizadora i investigadora del nostre programa d'estudis. Les felicitem pel treball realitzat i agraïm a aquestes entitats el seu interès per aquest.

 Aging and Social Policy 

Novetat IGOP Consulta ]
General and Substantive Accountability in Nursing Home Services: Assessing Messages from the Demand Side and the Supply Side

Pérez-Durán, I., & Hernández-Sánchez, A. (2024). General and Substantive Accountability in Nursing Home Services: Assessing Messages from the Demand Side and the Supply Side. Journal of Aging & Social Policy, 1–21.
 https://doi.org/10.1080/08959420.2024.2348964

 Teaching and teacher education 

Novetat IGOP Consulta ]
Unveiling teachers' work preferences: A conjoint experiment on the implications of school governance reform across three countries

Antonina Levatino, Gerard Ferrer-Esteban, Antoni Verger. Unveiling teachers' work preferences: A conjoint experiment on the implications of school governance reform across three countries; Teaching and Teacher Education,
Volume 146, 2024, 104631, ISSN 0742-051X, https://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104631.

 Handbook on European Union Public Administration 

Novetat IGOP Consulta ]
State of the art in the study of EU agencies: The role of trust as a turning point. In Handbook on European Union Public Administration

Gómez-Diaz, J.  & Pérez-Durán, I. (2024). State of the art in the study of EU agencies: The role of trust as a turning point. In Handbook on European Union Public Administration, Edited by Gijs Jan Brandsma. Edward Elgar Publishing, ISBN: 978 1 80220 900 6, pp. 138.154, https://doi.org/10.4337/9781802209013.00017

 Social Policy Administration 

Novetat IGOP Consulta ]
Indentured: Benefit deductions, debt recovery and welfare disciplining

Edmiston, D. (2024). Indentured: Benefit deductions, debt recovery and welfare disciplining. Social Policy & Administration, 1–16. https://doi.org/10.1111/spol.13021

 Current Sociology 

Novetat IGOP Consulta ]
Counter-professionalisation in collective childcare: The case of communities of care in Barcelona

Maestripieri, L., & Gallego, R. (2024). Counter-professionalisation in collective childcare: The case of communities of care in Barcelona. Current Sociology, 0(0). https://doi.org/10.1177/00113921241239642

 International Journal of the Commons 

Novetat IGOP Consulta ]
Towards Democratisation of Public Administration: Public-Commons Partnerships in Barcelona

Pera, M. and Bussu, S. (2024) 'Towards Democratisation of Public Administration: Public-Commons Partnerships in Barcelona', International Journal of the Commons, 18(1), p. 164–176. Available at: https://doi.org/10.5334/ijc.1385.

 Social Innovation and Social Policy 

Novetat IGOP Consulta ]
The impact of social innovation on local welfare policy: lessons from a capability perspective

Lara Maestripieri and Raquel Gallego-Calderón. (2024). The impact of social innovation on local welfare policy: lessons from a capability perspective; in Stephen Sinclair and Simone Baglioni (Eds.): Handbook on Social Innovation and Social Policy. Edward Elgard Publishing, 2024, ISBN: 978 1 80088 744 2; 330 pp.

 The Sociological Review 

Novetat IGOP Consulta ]
Who counts in poverty research?

Edmiston, D. (2023). Who counts in poverty research? The Sociological Review, 0(0). https://doi.org/10.1177/00380261231213233